Отримуйте інформацію лише з офіційних джерел
Єдиний Контакт-центр судової влади України 044 207-35-46
Велика кількість суддів Дніпропетровської області звертаються з позовами про визнання протиправними дій Територіального управління Державної судової адміністрації України у Дніпропетровській області щодо нарахування та виплати суддівської винагороди за період з 01 січня 2021 року по 31 грудня 2021 року та з 01 січня 2022 року по 31 грудня 2022 року, а також суддівської винагороди за період з 01 січня 2023, виходячи із розміру прожиткового мінімуму для працездатних осіб, який застосовується для визначення базового розміру посадового окладу судді у розмірі 2102,00 грн.
При розгляді кожної справи територіальне управління звертає увагу суду на те, що відповідно до положень частини другої статті 6 Закону України «Про виконавче провадження», рішення про стягнення коштів з державних органів, державного та місцевого бюджетів або бюджетних установ виконуються органами, що здійснюють казначейське обслуговування бюджетних коштів.
Порядок виконання рішень про стягнення коштів державного та місцевого бюджетів або боржників, прийнятих судами, а також іншими державними органами (посадовими особами), які відповідно до закону мають право приймати такі рішення, регулюються Законом України «Про гарантії держави щодо виконання судових рішень» (далі – Закон) і Порядком виконання рішень про стягнення коштів державного та місцевого бюджетів або боржників (далі – Порядок), затвердженим Постановою Кабінету Міністрів України від 03.08.2011 № 845.
Абзацом десятим пункту 25 Порядку визначено, що у разі наявності у боржника або головного розпорядника бюджетних коштів окремої бюджетної програми для забезпечення виконання рішень суду безспірне списання коштів здійснюється лише за цією бюджетною програмою.
Виконання судових рішень, ухвалених на користь суддів, здійснюється згідно із законодавством України за рахунок коштів бюджетної програми КПКВ 0501150 «Виконання рішень судів на користь суддів і працівників апаратів судів», головним розпорядником якої є ДСА України, у межах передбачених асигнувань на відповідний бюджетний період.
Тобто. виконання всіх судових рішень на користь суддів повинно здійснюватися за рахунок коштів бюджетної програми КПКВ 0501150 «Виконання рішень судів на користь суддів і працівників апаратів судів» Державною казначейською службою України.
При цьому, єдиної практики при ухвалені рішень по справах даної категорії не має.
Так, в одній справі, при ухвалені рішення про задоволення позовних вимог суд зобов’язує Територіальне управління Державної судової адміністрації України в Дніпропетровській області провести нарахування та виплату. В іншій – зобов'язує Державну судову адміністрацію України здійснити фінансування Територіального управління Державної судової адміністрації України в Дніпропетровській області з єдиного рахунку Державного бюджету України, передбаченого на виконання рішень судів на користь суддів, коштів для проведення виплати недоплаченої суддівської винагороди.
Крім того, згідно з абзацом 1 частини 2 статті 122 КАС України для звернення до адміністративного суду за захистом прав, свобод та інтересів особи встановлюється шестимісячний строк, який, якщо не встановлено інше, обчислюється з дня, коли особа дізналася або повинна була дізнатися про порушення своїх прав, свобод чи інтересів.
Приписами частини 3 статті 122 КАС України передбачено, що для захисту прав, свобод та інтересів особи цим Кодексом та іншими законами можуть встановлюватися інші строки для звернення до адміністративного суду, які, якщо не встановлено інше, обчислюються з дня, коли особа дізналася або повинна була дізнатися про порушення своїх прав, свобод чи інтересів.
Разом з тим, станом на 10 серпня 2023 року у провадженні суду є велика кількість позовних заяв, де предметом спірних правовідносин є нарахування та виплата позивачам основних та додаткових видів суддівської винагороди у період з 01січня 2021 року по 31 грудня 2021 року, з 01 січня 2022 року по 31 грудня 2022 року, та з 01січня 2023 року.
19 липня 2022 року набув чинності Закон України "Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо оптимізації трудових відносин" від 01 липня 2022 року№2352-IX, яким внесено низку важливих змін до діючого законодавства про працю. Зокрема, змін зазнали норми законодавства щодо порядку звернення громадян до суду у разі виникнення трудових спорів в частині строків таких звернень.
Цим Законом частину першу та другу статті 233 Кодексу законів про працю України викладено у наступній редакції: "Працівник може звернутися із заявою про вирішення трудового спору безпосередньо до суду в тримісячний строк з дня, коли він дізнався або повинен був дізнатися про порушення свого права, крім випадків, передбачених частиною другою цієї статті.
Отже, законодавець встановив чіткі процесуальні строки для звернення до суду з позовом про стягнення заробітної плати.
Водночас, у судах знов таки відсутня єдина практики щодо застосування норм статті 233 КЗпП України - одні судді застосовують строк позовної давності , інші ні.
Територіальне управління ДСА України в Дніпропетровській області, як сторона в інтересах Держави, по справах описаних категорій неодноразово в процесуальних документах по цій категорії справ звертало увагу судів на необхідність застосування єдиного підходу при розгляді тотожних справ.