Отримуйте інформацію лише з офіційних джерел
Єдиний Контакт-центр судової влади України 044 207-35-46
У зв’язку з поширенням останнім часом неправдивих чуток та полеміки, які точаться навколо питань заробітної плати працівників територіальних управлінь Державної судової адміністрацій України вважаємо за доцільне звернути увагу на наступне.
Засади фінансування судів в України визначені у статті 148 Закону України «Про судоустрій і статус суддів». Зокрема, частиною п’ятою вказаної статті визначено, що видатки на утримання судів визначаються окремим рядком у Державному бюджеті України. Як правило, у статті другій Закону України про Державний бюджет на кожний поточний рік, затверджуються бюджетні призначення головним розпорядникам коштів Державного бюджету України на відповідний рік у розрізі відповідальних виконавців за бюджетними програмами, розподіл видатків на забезпечення здійснення правосуддя місцевими, апеляційними судами та функціонування органів і установ системи правосуддя згідно з додатками до цих Законів.
Розподіл видатків Державного бюджету України на 2020 рік на забезпечення здійснення правосуддя місцевими, апеляційними судами та функціонування органів та установ системи правосуддя визначений у додатку 7 до Закону України «Про Державний бюджет України на 2020 рік». У цьому документі чітко визначено – фінансування територіальних управлінь Державної судової адміністрації України здійснюється за окремими рядками видатків державного бюджету та має чітко визначене цільове призначення, як і фінансування місцевих та апеляційних судів. Тобто, це окремі видатки, які не мають жодних точок перетину.
Згідно додатку 7 до Закону України «Про Державний бюджет України на 2020 рік», видатки на оплату праці апарату територіального управління ДСА України в Дніпропетровській області визначені у сумі 9 252 200 гривень на поточний бюджетний рік. При цьому, щомісячні витрати на виплату обов’язкових складових заробітної плати (посадовий оклад + надбавка за ранг + надбавка за вислугу років) всім співробітникам управління складають 323 960 гривень. Достатній розмір економії фонду оплати праці утворюється завдяки розумно складеному графіку надання відпусток (та його суворого дотримання), відсутності судових рішень про здійснення обов’язкових виплат із фонду заробітної плати управління, прийняття виважених рішень щодо доцільності встановлення доплат за виконання обов’язків тимчасово відсутніх працівників (впроваджено взаємозамінність), відсутності компенсаційних виплат невикористаних роками залишків відпусток. До речі, територіальне управління неодноразово звертало увагу керівництва загальних судів області на взаємозалежність прийнятих управлінських рішень і розміру економії фонду оплати праці.
Витрати на виплату обов’язкових складових заробітної плати (суддівська винагорода + щомісячна доплата за вислугу років +доплата за перебування на адміністративній посаді + доплата за науковий ступінь, посадовий оклад + надбавка за ранг + надбавка за вислугу років) суддям і працівникам апаратів місцевих загальних судів області складають близько 42 мільйонів гривень щомісяця. Суди і територіальне управління фінансуються згідно з кошторисами і щомісячними розписами видатків у межах річної суми видатків, визначених Державним бюджетом України і протягом 11 місяців поточного року динаміка така:
місяць |
доведена сума (грн) |
розмір премії (%) |
розмір надбавки (%) |
||||
суди |
ТУ |
суди |
ТУ |
1** |
2*** |
ТУ |
|
січень |
45 674 200 |
643 900 |
20 |
30 |
40 |
50 |
100****/100 |
лютий |
47 267 300 |
704 800 |
20 |
30 |
40 |
50 |
100//100 |
березень |
46 944 100 |
867 600 |
30 |
30 |
100 |
50 |
100/100 |
квітень |
46 045 100 |
938 200 |
30 |
30 |
100 |
50 |
100/120 |
травень |
41 194 200 |
1 003 600 |
30/50* |
30 |
100 |
50 |
100/130 |
червень |
37 663 300 |
938 100 |
30/50* |
30 |
70 |
50 |
100/150 |
липень |
40 049 900 |
774 500 |
- |
30 |
- |
- |
100/150 |
серпень |
40 284 300 |
676 500 |
20 |
30 |
20 |
20 |
100/150 |
вересень |
33 890 000 |
611 100 |
- |
30 |
- |
- |
100/150 |
жовтень |
32 962 100 |
643 800 |
- |
30 |
- |
- |
100/150 |
листопад |
33 496 000 |
676 000 |
- |
30 |
- |
- |
100/150 |
грудень |
19 955 000 |
774 100 |
|
|
|
|
|
* рекомендований розмір премії робітникам, зайнятим обслуговуванням
** рекомендований розмір надбавки державним службовцям; працівникам патронатної служби і працівникам державних органів, які виконують функції з обслуговування
*** рекомендований розмір надбавки робітникам, зайнятим обслуговуванням
**** розмір надбавки, встановлений керівництву ТУ
У січні 2020 року територіальним управлінням отримано і опрацьовано велику кількість наказів місцевих загальних судів області про надання частини щорічної відпустки (як правило, 2-3 календарних дні) та виплату матеріальної/грошової допомоги на оздоровлення. Правом на використання щорічної відпустки (більша частина - без дотримання затвердженого графіку надання відпусток) скористалося майже 30% як суддів, так і працівників апаратів судів.
Липень – традиційно місяць відпусток і своїм правом скористалися майже 60 % працюючих в судах області.
5 суддям (прогнозовано – 1 суддя ) виплачена вихідна допомога у зв’язку з відставкою, 9 суддям виплачена грошова компенсація за невикористані дні щорічних відпусток у зв’язку зі звільненням.
Так, всього протягом 10 місяців 2020 року суддям, працівникам апаратів судів і працівникам апарату територіального управління нараховано та виплачено:
місяць |
Матеріальна/грошова допомога на оздоровлення (грн.) |
Вихідна допомога судді у зв’язку з відставкою (грн.) |
Компенсація за невикористані дні щорічних відпусток (грн.) |
||
суди |
ТУ |
суддям у зв’язку із відрахуванням зі штату |
ТУ |
||
січень |
2 181 483 |
- |
- |
29 845,60 |
- |
лютий |
- |
28 424 |
363 226 |
24 082,80 |
- |
березень |
3 586 043 |
- |
- |
- |
- |
квітень |
4 765 431 |
- |
- |
- |
- |
травень |
2 024 013 |
90 364 |
- |
- |
- |
червень |
7 235 786 |
104 483 |
- |
- |
- |
липень |
8 938 467,40 |
218 639 |
363 225,60 |
156 253,38 |
- |
серпень |
5 918 457 |
108 580/43 316* |
340 524 |
27 989,92 |
- |
вересень |
733 875 |
63 964 |
- |
764 480,48 |
- |
жовтень |
784 727 |
46 062 |
321 606 |
83 313,88 |
- |
всього |
36 168 282,40 |
703 832 |
1 388 581,60 |
1 085 966,06 |
0 |
*сума матеріальної допомоги для вирішення соціально-побутових питань.
У листопаді виплачено ще 321 606 гривень вихідної допомоги судді у зв’язку з відставкою та 1 243 460,60 гривень компенсації за невикористані дні щорічних відпусток у зв’язку зі звільненням судді.
Окрім цього, на виконання рішення Дніпропетровського окружного адміністративного суду, винесеного на підставі рішення Касаційного адміністративного суду у складі Верховного суду про скасування рішення Вищої ради юстиції про внесення подання про звільнення з посади судді за порушення присяги і визнання протиправною і скасування постанови Верховної Ради України про звільнення з посади судді за порушення присяги, суддям двох місцевих загальних судів області у примусовому порядку виплачені із фонду оплати праці грошові компенсації за час вимушеного прогулу у сумах 2 033 296,79 гривень та 1 263 660,08 гривень.
Слід нагадати, що у разі вкрай нагальної потреби (народження дитини, тяжка хвороба, смерть близьких родичів), з січня по серпень поточного року працівникам апаратів судів виплачувалася матеріальна допомога на вирішення соціально-побутових питань. Загальна сума здійсненних виплат – 324 187 гривень.
Враховуючи вище викладене – коштів, навіть для здійснення обов’язкових виплат, катастрофічно не вистачає. Нарахування премій, інших стимулюючих виплат, а також виплати всім працівникам апаратів судів області матеріальної допомоги для вирішення соціально-побутових питань в умовах такої державної політики щодо фінансування судів є відкритим питанням.
Держава визнала, що судова гілка влади нефінансована. Про це йдеться, зокрема, в Прикінцевих положеннях Закону України "Про Державний бюджет України на 2020 рік". Держава взяла на себе зобов’язання за результатами першого кварталу 2020 року переглянути бюджетні показники і забезпечити ДСА, як головного розпорядника бюджетних коштів, необхідними коштами в повному обсязі. Але при внесенні змін бюджетні призначення хоч і збільшили, проте, лише за одним напрямком – це фонд зарплати з нарахуваннями на нього на 1 млрд 77 млн гривень.
На сьогоднішній день рішенням Конституційного Суду України обмеження у зв’язку з карантином суддівських винагород визнано неконституційним і та економія фонду оплати праці, яка утворилася внаслідок застосування цього обмеження, у вересні-жовтні 2020 року витрачена на виплати за рішеннями суду заборгованості по суддівським винагородам (на теперішній час це близько 600 000 гривень).
Як вже неодноразово зазначалося керівництвом ДСА України, при формуванні державного бюджету на 2020 рік органами виконавчої гілки влади не враховано запровадження нових посадових окладів суддів судів першої та апеляційної інстанцій, Але зважаючи на те, що такий захід є не зовсім коректним з огляду на норми Конституції України, це не відбулося, хоча додаткові кошти на запровадження нових посадових окладів суддів, на жаль, так і не були виділені.
Посадовий оклад судді суду першої інстанції збільшився з 25 до 30 прожиткових мінімумів, а судді суду апеляційної інстанції – з 40 до 50 прожиткових мінімумів. Отже, для забезпечення суддівської винагороди в повному обсязі, що було вимогою інструктивного листа Міністерства фінансів України для складання бюджетного запиту, довелося жертвувати іншими статтями видатків, а саме фондом заробітної плати працівників апаратів судів, видатками для матеріально-технічного забезпечення судів, видатками розвитку, тощо. (інформацію взято з відкритих джерел: веб-сайт ДСА України, інтернет-видання «Судебно-юридическая газета»).
За підтримки українських і міжнародних експертів з урахуванням міжнародного досвіду, проектом USAID в Україні «Справедливе правосуддя» розроблено Концепцію організації інфраструктури забезпечення органів судової влади. Зокрема, у цій Концепції зазначено: «… існує повна залежність судової влади від виконавчої у процесі формування державного бюджету в частині фінансування судів, через те, що бюджетні повноваження органів судової влади завершуються на стадії узгоджувальної наради в Міністерстві фінансів, вирішення будь-яких питань щодо перерозподілу бюджетних асигнувань можуть здійснюватися лише після дозволу Мінфіну тощо.» (із рішення Ради суддів України від 25.02.2016 № 17).
Підсумовуючи викладене, звертаємо увагу, що наприкінці 2019 року і на початку 2020 року Державна аудиторська служба та Рахункова палата проводили аудит як в Державній судовій адміністрації України, так і в її територіальних управліннях. Висновки, звіти та рішення є в публічному доступі. Жодних проблем з цільовим використанням коштів не було, немає і не може бути.