Судова система напередодні реформування.
На сьогодні у пресі з’явилася велика кількість статей щодо неналежного здійснення судами судочинства, махрової корупції в судах та необхідності найскорішого проведення судової реформи.
У свою чергу деякі особи запевняють - при наданні судам «економічної свободи», тобто виділенні бюджетних коштів адресно на кожний суд, оминаючі Державну судову адміністрацію України, ситуація змінилася б одразу в позитивну сторону.
Але чомусь нікому не спадає на думку зі школи всім відоме математичне правило: від перестановки доданків сума не змінюється.
Поясню.
Згідно з вимогами Конституції України фінансування та належні умови для функціонування судів і діяльності суддів забезпечує держава.
Відповідно до Закону України «Про судоустрій України», фінансування всіх судів в Україні здійснюється за рахунок коштів Державного бюджету України.
Матеріально-технічне забезпечення місцевих судів покладається на державну судову адміністрацію і здійснюється на підставі замовлень відповідного суду, підкреслю - в межах кошторису на утримання цього суду.
Іншими словами, якщо Державним бюджетом України передбачено конкретну суму коштів на утримання судів, то ця сума автоматично не збільшиться тільки тому, що зазначені кошти направлені на розрахунковий рахунок відповідного суду, а не на загальний чи спеціальний рахунки всіх місцевих судів області, відкриті у державному казначействі територіальним управлінням ДСА.
Крім того, жоден суд не має такого штату фахівців, які могли б забезпечити повноцінне та якісне ведення кадрової роботи, узангальнення статистичних даних, нарахування заробітної плати, матеріально-технічне забезпечення суду, проведення договірної та претензійно-позовної роботи тощо.
Зокрема, з метою забезпечення нормальної роботи судів області та запобіганню відключення їх приміщень від тепло- та електроенергії, територіальним управліннями Державної судової адміністрації в Дніпропетровській області проводиться досить кропітка робота з постачальниками газу, зв’язку, електроструму, надавачами послуг охорони та оренди приміщень.
Працівниками територіального управління на адреси постачальників надсилаються листи з проханням відстрочити оплату виставлених рахунків та не нараховувати штрафні санкції. Також до ГУДКУ в Дніпропетровській області надіслано листа з проханням здійсгнення невідкладної оплати за наданимим платіжними дорученнями.
Вважаю, що Державна судова адміністрація чітко виконує свій обов’язок – забезпечення існування судів.
Саме після створення ДСА з 2003 року ситуація з матеріально-технічним забезпеченням суддів змінилася на краще, суди розвантажилися від виконання невластивих їм функцій, отримуючі можливість зосереджуватись на відправленні правосуддя.
Але економічна криза 2009 року не кращим чином позначилася на фінансовому забезпеченні судів України, скорочуючі передбачені раніше видатки втроє, а то і вп’ятеро, порівнюючі з попередніми роками.
Враховуючі політичну суматоху в Країні, на сьогодні Закон України «Про Державний бюджет України на 2010 рік» Верховною Радою України не прийнято, що є загальновідомим фактом, і це також не сприяє повноцінному матеріальному забезпеченню судів.
Та вважаю, що на сьогодні потрібно не займатися фокусуванням на питанні, хто винен: політики, ми самі чи ще хтось, а з порозумінням віднестися до тимчасового зменшення фінансування бюджетних установ, сумлінно виконувати свої посадові обов’язки, тим самим допомагаючі Державі, отже і собі.
Завідувач сектору забезпечення договірної
та претензійно-позовної роботи
ТУ ДСА в Дніпропетровській області О.М. Савчук