Згідно з вимогами статті 5 Закону України “Про звернення громадян” територіальним управлінням розглядаються звернення, оформленні належним чином, підписані заявником, із зазначенням дати тощо.
Облік заяв та скарг громадян ведеться в журналі реєстрації звернень громадян, обліково-статистичних картках та алфавітному покажчику.
Якщо звернення надходить до територіального управління вдруге, на обліково-статистичній картці ставиться індекс „П”.
Звернень від Героїв Радянського Союзу, Героїв Соціалістичної Праці, Інвалідів Великої Вітчизняної війни до територіального управління протягом звітного періоду не надходило.
Для поліпшення діяльності спрямованої на виконання Закону України „Про звернення громадян” територіальне управління кожне півріччя проводить аналіз стану виконання вимог Закону України „Про звернення громадян”.
До територіального управління Державної судової адміністрації в Дніпропетровській області протягом січня-вересня 2009 року надійшло 115 звернень, з них заяв – 49 (42,6%), скарг – 63 (54,7%), депутатські звернення – 3(2,7%).
Усі 115 звернень, які надійшли до територіального управління з січня по вересень 2009 року були розглянуті, факти, викладені в них – перевірені та надані вичерпні відповіді.
115 звернень, які надійшли до територіального управління отримані від:
Підприємств, установ, організацій різної форми власності – 6;
Органів державної влади – 9;
Народних депутатів – 3;
Громадян – 97.
За характером звернень, що надійшли до територіального управління в значній більшості порушувались питання щодо:
- дій суддів, пов’язаних з тривалим розглядом кримінальних та цивільних справ – 7 (6,1%);
- тривалого не ознайомлення з матеріалами кримінальної справи та протоколом судового засідання – 11 (9,6%);
- неправомірних з погляду заявників дій суддів та на винесений вирок або поставлене судом рішення, і просять втручання територіального управління в діяльність судів щодо відправлення правосуддя – 23 (20%);
- діяльності працівників суду та організацію роботи судів – 34 (29,5);
- інші питання – 40 (34,8%).
Кількість звернень громадян на дії суддів, пов’язані з тривалим розглядом справ зменшилась на 3, у порівнянні з аналогічним періодом минулого року.
Зменшилася кількість звернень на неправомірні з погляду заявників дії суддів, на винесений вирок або постановлене судом рішення, за січень-вересень 2008 року зареєстровано 60, за аналогічний період поточного року – 23, проте збільшилась кількість скарг на діяльність працівників суду та організацію роботи судів із 22 за січень-вересень 2008 року до 34 за січень-вересень 2009 року.
У порівнянні з січнем-вереснем 2008 року також зменшилася кількість скарг на тривале не ознайомлення з матеріалами справи з 14 звернень до 11.
З усієї кількості звернень, які надійшли протягом січня-вересня 2009 року до територіального управління тільки 7 скарг на порушення судами вимог «Інструкції з діловодства в місцевому загальному суді» виявилися обґрунтованими.
За січень-вересень 2009 року до територіального управління надійшло – 4 повторних звернення та 2 дублетні, що на 4 звернення менше, ніж в аналогічному періоді 2008 року.
Більшість звернень, що надходили до територіального управління розглядалися у строк до 5 днів – 56 звернень, до 15 днів – 36, до 30 днів – 22, до 40 днів – 1 звернення.
Аналіз змісту скарг показав правову необізнаність громадян щодо порядку оскарження незаконних, на їх думку, рішень судів та процедури порядку направлення до апеляційної та касаційної інстанцій.
У багатьох випадках, всупереч чинному законодавству, заявники просять вплинути на судовий процес, через незадоволення результатом розгляду справи. Зустрічається упереджене трактування учасниками дійсних обставин справи, надіслання позовної заяви для виправлення недоліків трактується, як небажання суду розглядати справу. Тривалий розгляд справ є ще однією причиною надходження звернень громадян, що пояснюється великою завантаженістю судів.
Для підвищення рівня правової освіти населення, роз’яснення конституційних прав і свобод людини та громадянина на WEB – Сайті територіального управління розміщена стаття щодо розгляду звернень громадян територіальним управлінням, де зазначається предметна належність звернень та графік прийому громадян керівництвом управління.
З метою дотримання у судах Дніпропетровської області чинного законодавства щодо розгляду звернень громадян під час проведення навчань з підвищення кваліфікації в Дніпропетровському регіональному відділенні Академії суддів України заступником начальника управління прочитано лекцію на тему: «Організація роботи із виконання Закону України «Про звернення громадян».
Під час вивчення територіальним управлінням стану діловодства та надання організаційної допомоги судам області проводиться перевірка стану організації роботи зі зверненнями громадян у місцевих загальних судах Дніпропетровської області. Результати перевірок доводяться до відома голів судів. Так, протягом січня-вересня 2009 року проведено перевірку у 12 загальних місцевих судах Дніпропетровської області.