flag Судова влада України

Отримуйте інформацію лише з офіційних джерел

Єдиний Контакт-центр судової влади України 044 207-35-46

Узагальнення щодо виконання Закону України «Про звернення громадян» за результатами 2023 року

Робота зі зверненнями громадян в територіальному управлінні здійснюється з дотриманням вимог Конституції України та згідно з положеннями Закону України «Про звернення громадян» та інших  законодавчих актів.

На підставі Указу Президента України від 07.02.2008 року № 109/2008 «Про першочергові заходи щодо забезпечення  реалізації та гарантування конституційного права на звернення до органів державної влади та органів місцевого самоврядування», особистий прийом громадян начальником управління та заступником начальника управління здійснюється згідно Графіку особистого прийому громадян керівництвом територіального управління Державної судової адміністрації України в Дніпропетровській області, затвердженого Наказом від 21.11.2016 року № 22-о.

Прийом проводиться в приміщенні територіального управління Державної судової адміністрації України в Дніпропетровській області за адресою: пр. Дмитра Яворницького, 57.

На інформаційній дошці управління містяться відомості про посадових осіб територіального управління, які ведуть особистий прийом громадян, місце та час прийому, а саме, 2-а середа кожного місяця з 10-00 до 12-00, з 14-00 до 16-00 приймає начальник управління, 4-й вівторок кожного місяця з 10-00 до 12-00, з 14-00 до 16-00 приймає заступник начальника управління, та інша корисна для громадян інформація.

Наказом ДСА України від 18.10.2016 року Про запровадження пілотного проекту щодо проведення особистого прийому громадян Головою Державної судової адміністрації України, начальниками територіальних управлінь Державної судової адміністрації України в режимі відеоконференцзвʼязку, затверджено порядок проведення особистого прийому Графіком проведення особистого прийому громадян начальником територіального управління Державної судової адміністрації України в Дніпропетровській області у режимі відеоконференцзвʼязку, затвердженого Наказом ТУ ДСА України в Дніпропетровській області від 12.04.2023 року № 19-о.

Наказом ДСА України від 26.03.2020 року № 141 Про затвердження Порядку особистого прийому громадян посадовими особами Державної судової адміністрації України та її територіальних управлінь в режимі відео конференції, затверджено Порядок проведення особистого прийому громадян посадовими особами Державної судової адміністрації України та її територіальних управлінь в режимі відеоконференції. На підставі чого, територіальне управління Наказом від 29.12.2022 року № 51 визначено особу, відповідальну за організацію проведення особистого прийому громадян у режимі відео конференції.

Графік прийому громадян в режимі відео конференції, відповідає Графіку особистого прийому громадян керівництвом територіального управління Державної судової адміністрації України в Дніпропетровській області, затвердженого Наказом від 12.04.2023 року № 192-о.

Так, в 2023 році до територіального управління подано 5 заявок на прийом до начальника територіального управління в форматі відео конференції.

Також, на підставі Наказу ДСА України від 16.11.2016 року № 233 запроваджено роботу «гарячої» телефонної лінії ДСА України.

За 2023 рік з «гарячої лінії» ДСА України надійшло 21 звернення від громадян, з них, 19 розглянуто по суті та надано обґрунтовану відповідь у встановлені законодавством строки заявникові, із повідомленням про результати розгляду техніка відділу віддаленого адміністрування та технічної підтримки користувачів ДП «Інформаційні судові системі», який приймає звернення на «гарячій лінії» ДСА України.

Усі звернення, що надходять до територіального управління, в обов’язковому порядку в день їх надходження реєструються згідно вимог Інструкції. Облік особистого прийому громадян ведеться в журналі обліку особистого прийому громадян. Журнал обліку особистого прийому громадян ведеться відповідно до вказівок по їх заповненню, визначених Інструкцією.

Для зручності в роботі та правильного обліку звернень всі звернення, що надходять до територіального управління оформлюються в алфавітному порядку. На кожне письмове звернення заводиться окреме провадження, в якому містяться всі матеріали перевірки за зверненням та копія відповіді заявникові. Всі документи з провадження розміщуються в хронологічному порядку. Окреме провадження, підшивається в обкладинку згідно форми, зазначеної Інструкцією. Провадження по зверненням, що вирішені, комплектуються в папки по 50 одиниць. Після реєстрації звернення передаються на розгляд начальнику управління, який дає необхідні вказівки виконавцю. У цей же день матеріали звернення передаються виконавцеві.        Супровідні листи, по зверненнях, які направляються територіальним управлінням до інших органів для розгляду за належністю відповідно до ст. 7 Закону України “Про звернення громадян”, підшиваються до справи згідно номенклатури справ.

Особистий прийом громадян здійснюється згідно графіку особистого прийому громадян керівництвом територіального управління державної судової адміністрації  в Дніпропетровській області у відповідні дні та часи.

На сайті територіального управління Державної судової адміністрації в Дніпропетровській області, який входить у веб-портал “Судова Влада України”, розміщено інформацію про графік особистого прийому громадян. Також графіки прийому громадян розміщені на веб - сайтах кожного місцевого суду Дніпропетровської області. Усі звернення, які надходять з особистого прийому, реєструються в журналі особистого прийому громадян. В журналі зазначається прізвище заявника, дата прийому, місце його мешкання, зміст звернення та результати його розгляду.

Відповіді по зверненнях містять  повну та достовірну інформацію щодо порушеного питання. З приводу якості виготовлення відповідей зауважень не надходило.

У територіальному управлінні розгляд звернень громадян вирішується у термін не більше одного місяця від дня їх надходження, а ті що не потребують додаткового вивчення - невідкладно, але не пізніше 15 днів від дня їх отримання. Для  захисту інтересів громадян у територіальному управлінні склалася практика надання ґрунтовних відповідей на звернення у строк до 10 днів.

Для впровадження  європейських стандартів відкритості і прозорості в роботі органів державної влади, відповідно до Закон України «Про доступ до публічної інформації» до територіального управління за 2022 рік  надійшло 93 запитів, на усі із них надані детальні відповіді без порушення строків.

Залишок  нерозглянутих скарг станом на початок  звітного періоду – 4. Протягом звітного періоду до територіального управління надійшло 133 скарги та розглянуто 126 скарг. Надіслано скарг за належністю - 0, надана відповідь - 126 скаржникам. Залишок нерозглянутих скарг станом на початок звітного періоду - 7.

Протягом звітного періоду звернень, які були розглянуті з порушенням строків, у територіальному управлінні відсутні.

Протягом 2023 року до територіального управління надійшло на 16%  більше, ніж за 2022 рік ( надійшла  81 скарга).

У багатьох випадках заявники/скаржники просять вплинути  на судовий процес (що суперечить чинному законодавству), так як вони незадоволені розглядом справи. Крім того, однією з причин надходження скарг являється низька правова обізнаність та юридична неграмотність учасників процесу. Спеціалісти управління, під час розгляду звернень громадян, вживають всі необхідні заходи, які включають підстави для повторних звернень.

Також, кількість скарг до територіального управління збільшилось, оскільки скарги надсилаються як до управління так і до ДСА України, Вищої ради правосуддя, Офісу Президента України та інших з одним і тим же текстом, як приклад скарги Кравцової О.О., за  3 дні від вас надійшло 10 скарг з одним і тим же текстом, та Солодовника В.В.

Під час перевірок та вивчень роботи судів відповідна увага приділяється питанням розгляду звернень громадян. За результатами перевірок надані рекомендації відносно посилення контролю на цій ділянці роботи та по усуненню недоліків, які було виявлено під час перевірок.

Територіальним управлінням постійно надається практична допомога місцевим судам з питань розгляду звернень громадян. Головам та керівникам апаратів місцевих судів  рекомендовано спрямовувати зусилля  на поліпшення та удосконалення рівня організації роботи зі зверненнями, приділяти особливу увагу контролю за термінами розгляду звернень, веденням діловодства за зверненнями, організацією в судах особистого прийому громадян, підвищенням професійного рівня працівників, які мають відношення до розгляду звернень.

Висновки та пропозиції:

  1. Узагальнення щодо стану роботи зі зверненнями громадян у територіальному управлінні Державної судової адміністрації України в Дніпропетровські області за 2023 рік направити до ДСА України та загальним місцевим судам для відома.
  2. Головному спеціалісту по роботі зі зверненнями та доступу до публічної інформації дотримуватись вимог Закону України «Про звернення громадян», Закону України "Про доступ до публічної інформації" та Інструкції з діловодства за зверненнями громадян в органах  державної влади і місцевого самоврядування, об'єднаннях громадян, на підприємствах, установах, організаціях незалежно від форм  власності, в засобах масової інформації.
  3. Відділу організаційного забезпечення діяльності судів, судової статистики та інформаційних технологій до планів перевірок загальних місцевих судів включати питання щодо організації роботи зі зверненнями громадян.

При встановленні фактів порушень, територіальним управлінням надсилаються листи з вимогами проведення службових перевірок за фактами порушень та застосування дисциплінарної відповідальності, а також проведення зборів працівників апаратів судів з питань дотримання вимог  Інструкції з діловодства в місцевих та апеляційних судах України, затвердженої наказом Державної судової адміністрації України від 20.08.2019 року № 814 (зі змінами).

З огляду на вищевикладене, робота по розгляду звернень громадян, що надходять до управління, територіальним управлінням ведеться на належному рівні, здійснюється постійний контроль за якістю, своєчасністю та повнотою надання відповідей заявникам, проводиться аналітична робота та надається організаційна допомога щодо розгляду звернень громадян. На кожне звернення направляються письмові відповіді, які завжди обґрунтовані та містять перевірену інформацію.