flag Судова влада України

Отримуйте інформацію лише з офіційних джерел

Єдиний Контакт-центр судової влади України 044 207-35-46

Аналітична довідка щодо використання бюджетних коштів в частині нарахування та виплати заробітної плати працівникам апаратів місцевих загальних судів Дніпропетровської області

Аналітична довідка

щодо використання бюджетних коштів в частині нарахування та виплати заробітної плати працівникам апаратів місцевих загальних судів Дніпропетровської області.

 Основним законом, який регулює питання оплати праці є Закон України «Про оплату праці» (далі – Закон 108/95-ВР). Цей закон визначає економічні, правові та організаційні засади оплати праці працівників, які перебувають у трудових відносинах на підставі трудового договору з підприємствами, установами всіх форм власності та господарювання, і спрямований на забезпечення відтворювальної та стимулюючої функції заробітної плати.

 Відповідно до статті 1 Закону 108/95-ВР, заробітна плата –це винагорода, обчислена, як правило, у грошовому виразі, яку за трудовим договором власник або уповноважений ним орган виплачує працівникові за виконану ним роботу.

Стаття 4 Закону 108/95-ВР містить перелік джерел коштів на оплату праці.

Проте, наряду із основним законом, питання оплати праці містяться у ряді спеціальних законів та постановах Кабінету Міністрів України.

Згідно з пунктом 4 статті 14 Закону України «Про судоустрій і статус суддів» фінансування судів проводиться виключно з Державного бюджету України.

Стаття 1 Закону України «Про державну службу» (далі — Закон про держслужбу) зазначає, що державні службовці (якими є майже всі працівники апаратів судів) одержують заробітну плату за рахунок державних коштів.

Відповідно до пункту частину 1 статті 146 Закон № 2453-VI, Державна судова адміністрація України представляє суди у відносинах із Кабінетом Міністрів України та Верховною Радою України під час підготовки проекту закону про Державний бюджет України на відповідний рік у межах своїх повноважень.

Відділ планово-фінансової діяльності, бухгалтерського обліку та звітності територіального управління готує та подає до Державної судової адміністрації бюджетний запит на відповідний рік. При складання бюджетного запиту враховується потреба витрат на: посадовий оклад; надбавок за ранг; вислугу років  за почесне звання «заслужений»; доплати за науковий ступінь; матеріальну допомогу на оздоровлення, матеріальну допомогу для вирішення соціально-побутових питань і гарантований розмір премії (10%).

За розрахунками бюджетного запиту на 2014 рік, підготовленого територіальним управлінням, сума на асигнування місцевих загальних судів склала 220 514 600грн. Кошторисом на 2014 рік доведено 105 329 600 грн., що складає 48 % від запитуваної суми.

Центральний орган виконавчої влади, що забезпечує формування державної бюджетної політики, проводить аналіз бюджетного запиту, поданого головним розпорядником бюджетних коштів, на предмет його відповідності меті, пріоритетності, а також ефективності використання бюджетних коштів. На основі результатів аналізу, у тому числі на підставі звітів про виконання паспортів бюджетних програм  приймається рішення про включення бюджетного запиту до проекту Державного бюджету України перед поданням його на розгляд Кабінету Міністрів України.

Після схвалення Кабінетом Міністрів України проекту закону про Державний бюджет, він подається на розгляд до Верховної Ради України.

Отримання видатків із державного бюджету допускається лише в межах бюджетного призначення та бюджетних асигнування, які мають кількісні, часові та цільові обмеження.

Відповідно до статті 33 Закону про держслужбу заробітна плата державних службовців складається з посадових окладів, премій, доплати за ранги, надбавки за вислугу років на державній службі та інших надбавок.

На теперішній час умови оплати праці державних службовців визначаються за постановою КМУ «Про упорядкування структури та умов оплати праці працівників апарату органів виконавчої влади, органів прокуратури, судів та інших органів» від 09.03.2006 р. № 268 (далі — постанова № 268).

До складових заробітної плати, які підлягають обов’язковій виплаті, належать: посадовий оклад, надбавка за ранг, надбавка за вислугу років.

Посадові оклади  державних службовців установлюються залежно від складності та рівня відповідальності виконуваних службових обов’язків.

Надбавка за ранг установлюється відповідно до рангу, присвоєного державному службовцю відповідно до вимог  статті 26 Закону про держслужбу.  Положення про ранги державних службовців затверджено постановою КМУ від 19.06.1996 р. № 658. Розміри надбавок за ранги державних службовців затверджені додатком 57 до постанови № 268.

Надбавка за вислугу років відповідно до ст. 33 Закону про держслужбу та згідно з підпунктом 4 пункту 3 постанови № 268 виплачується державним службовцям щомісячно до посадового окладу з урахуванням надбавки за ранг і залежно від стажу державної служби у таких розмірах: понад 3 роки — 10 %, понад 5 років —15%,понад10 років — 20 %, понад 15 років — 25 %, понад 20 років — 30 %, понад 25 років — 40 %.

Відповідно до пункту 2 постанови № 268 керівникам відповідних органів надано право установлювати працівникам надбавки за високі досягнення у праці або за виконання особливо важливої роботи у розмірі до 50 % посадового окладу з урахуванням надбавки за ранг державного службовця та вислугу років та преміювання та преміювати працівників лише в межах установленого фонду оплати праці.

Надбавки за високі досягнення у праці встановлюються залежно від конкретних завдань, що стоять перед відповідним органом, у разі сумлінного та якісного виконання працівником протягом певного періоду своїх посадових обов’язків, професіоналізму, компетентності, ініціативності та відсутності порушень виконавської і трудової дисципліни за наказом керівника.

Надбавка за виконання особливо важливої роботи встановлюється на чітко визначений термін, тобто на період виконання цієї роботи, з метою стимулювання прискорення її виконання та підвищення якості виконуваної роботи.

Надбавка скасовується або зменшується у разі несвоєчасного виконання завдань, погіршення якості роботи і порушення трудової дисципліни. Скасування надбавок провадиться за наказом відповідного керівника з обов’язковим зазначенням конкретних обставин, які потягли скасування.

Преміювання працівників здійснюється у ме­жах фонду преміювання, утвореного в розмірі не менш ніж 10 % посадових окладів та економії фонду оплати праці.

Конкретні умови, порядок та розміри преміювання працівників визначаються у положенні про преміювання відповідного суду.

Розмір премії конкретному працівнику визначається згідно з положенням про преміювання,  залежно від особистого вкладу працівника в кінцеві результати роботи. Преміювання працівників здійснюється за рішенням керівника апарату  відповідного суду, оформленого у вигляді подання на ім’я голови суду. На підставі подання з резолюцією голови суду видається наказ про преміювання. Відповідно до положень Закону України «Про  судоустрій і статус суддів» та Бюджетного кодексу України, керівником бюджетної установи є голова суду, тому зазначені накази повинні бути підписані головою суду (у разі його відсутності – заступником голови суду).

Разом з тим право установлювати надбавки за високі досягнення у праці або за виконання особливо важливої роботи та преміювати працівників надано керівнику органу залежно від особистого вкладу в загальні результати роботи.

Зазначені виплати здійснюються диференційовано у межах фонду оплати праці за наявності коштів, після здійснення обов’язкових виплат.

Частиною 1 статтею 35 Закону про держслужбу передбачено надання державним службовцям щорічної відпустки з виплатою допомоги для оздоровлення у розмірі посадового окладу.

Підпунктом 3 пункту 2 постанови № 268 керівникам органів виконавчої влади надано право у межах установленого фонду оплати праці надавати працівникам допомогу для оздоровлення в розмірі, що не перевищує середньомісячної заробітної плати працівника, один раз на рік при наданні щорічної відпустки.

Це одна й та сама допомога, виплата якої у розмірі посадового окладу є обов’язкова при наданні щорічної відпустки, а за наявності коштів — у розмірі середньомісячної заробітної плати.

Цим же підпунктом 3 пункту 2 постанови № 268 керівникам відповідних органів у межах установленого фонду оплати праці надано право надавати працівникам матеріальну допомогу для вирішення соціально-побутових питань у сумі, що не перевищує середньомісячної заробітної плати. Рішення про надання такої матеріальної допомоги приймається керівником відповідного органу, виходячи з обставин, викладених у заяві працівника.

Звертаємо увагу, що протягом року може надаватися одна матеріальна допомога для вирішення соціально-побутових питань, у розмірі, що не перевищує середньо­місячної заробітної плати працівника.

Кошторисом на 2014 рік для фінансування заходів організаційного забезпечення діяльності місцевих судів за бюджетною програмою 501040 «Здійснення правосуддя місцевими судами» за загальним фондом затверджено суму 95 648 200 тис. грн., на суддів запланований фонд 65 000 000 тис. грн. (ця сума складається із суддівської винагороди та матеріальної допомоги до відпустки), на працівників апарату суду запланований фонд 30 648 200 тис. грн., за спеціальним фондом 7 458 500 тис. грн. ( змінами Державного бюджету 2014 року збільшено суму 27.10.2014 року на заробітну плату 2 222 900 тис. грн.) за спеціальним фондом ( з цього фонду працівникам апаратів судів виплачуються надбавки та премії). Фінансування виконувалось згідно з  планом асигнувань.

Протягом 10 місяців територіальним управлінням отримано кошти за загальним фондом у сумі 93 796 200 тис. грн., на виплату заробітної плати судів була  витрачена  сума 51 644 196 тис. грн., на працівників апарату суду  сума 25 143 913 тис. грн.,  за спеціальним фондом отримано кошти 8 361 000 тис. грн., на виплату заробітної плати працівників апарату суду була витрачена сума 5 731 749 тис. грн.

У зв’язку з прийняттям Закону України «Про внесення змін до Закону України «Про Державний бюджет України на 2014 рік», що набрав чинності 03 серпня 2014 року встановлено обмеження максимального місячного розміру суддівської винагороди 15 розмірами мінімальної заробітної плати. Відділом планово-фінансової діяльності бухгалтерського обліку та звітності здійснюється перерахунок суддівської винагороди, яка не повинна перевищувати суму 18 270,00 грн. Необхідно зазначити, що залишок нарахованих сум суддівської винагороди (після застосування обмеження) утворює фонд економії, який використовується для нарахування та виплат надбавок та премій працівникам апаратів.

Працівникам апарату суду було нараховано та виплачено надбавку за  високі  досягнення  у праці або за виконання особливо важливої роботи  від посадового окладу, з урахуванням доплати за ранг державного службовця та набавки за вислугу років   та  премію у розмірі:

січень – квітень  надбавка -20% ;

травень – червень надбавка -20%  та премія 15%;

липень-жовтень надбавка 30% та премія 20%. 

Слід зазначити, що у жовтні місяці також була нарахована та виплачена премія з нагоди святкування Дня юриста у розмірі 50% від посадового окладу з урахуванням доплати за ранг державного службовця.

На прикладі пересічного працівника апарату суду, який має: посадовий оклад 1218 грн., надбавку за ранг (12 ранг) – 60 грн., надбавку за вислугу років 15% (понад 5 років стажу) заробітна плата складає:

-                     січень – квітень: нараховано 1763 грн. 64 коп., до виплати 1375 грн. 64 коп.;

-                     травень – червень: нараховано 1955 грн. 34 коп., до виплати 1525 грн. 17 коп.;

-                     липень – жовтень: нараховано 2805 грн. 21 коп., до виплати 2188 грн. 06 коп.

Інший приклад: посадовий оклад 1218 грн., надбавка за ранг (9 ранг) – 90 грн., надбавку за вислугу років 30% (понад 20 років стажу) заробітна плата складає:

-                     січень – квітень: нараховано 2040 грн. 48 коп., до виплати 1579 грн. 33 коп.;

-                     травень – червень: нараховано 2236 грн. 68 коп., до виплати 1731 грн. 19 коп.;

-                     липень – жовтень: нараховано  3126 грн. 12 коп., до виплати 2419 грн. 62 коп.

Звертаємо Вашу увагу, що з нарахованої суми утримується 22.6% податків, а саме: ЄСВ (єдиний соціальний внесок) – 6,1%; прибутковий податок – 15%; військовий збір – 1,5%.

Всім працівникам апарату місцевих судів Дніпропетровської області у жовтні місяці надано матеріальну допомогу для вирішення соціально-побутових питань у розмірі середньомісячної заробітної плати.

До кінця поточного року у межах фонду економії заробітної плати заплановано  виплатити   щомісячну надбавку за високі досягнення у праці або за виконання важливої роботи  та щомісячну премію, а також премію до Дня працівника суду та  за підсумками року.    

26 жовтня 2014 року набув чинності Закон України «Про прокуратуру». Підпунктом 59 пункту 5 розділу ХІІ цього закону внесено зміни до частини 1 статті 144 Закону України «Про судоустрій і статус суддів» та встановлено підвищення посадового окладу працівника апарату суду у відсотковому співвідношенні до посадового окладу судді.

Проте, в пункті 13 розділу ХІІІ зазначається про необхідність внесення Кабінетом Міністрів України у двомісячний термін пропозицій щодо приведення законодавчих актів у відповідність з цим законом, зокрема з метою забезпечення видатків Державного бюджету України на оплату праці працівників апаратів судів та встановлення їм посадових окладів у розмірі, не меншому за передбачені Законом України «Про судоустрій і статус суддів» (у новій редакції).

 

Таким чином, підвищення посадових окладів працівників апаратів судів буде здійснено після внесення змін до відповідних нормативно-правових актів.